Lelystad Airport gaat Schiphol in de eerste jaren beperkt ontlasten

Luchthaven Schiphol kan de komende jaren op beperkte schaal worden ontlast door Lelystad Airport. De luchthaven zal volgens de planning per 1 april 2019 opengaan voor niet mainportgebonden verkeer van Schiphol, met maximaal 2.000 tot 4.000 vliegbewegingen per jaar.

In de daaropvolgende jaren groeit de luchthaven met ongeveer 2.000 vliegbewegingen per jaar naar maximaal 10.000 starts en landingen in 2022. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verklaart het aantal vluchten door beperkingen in de inrichting van het luchtruim. De luchthaven blijft daardoor op de korte termijn kleiner dan Eindhoven Airport, dat tot 2019 mag groeien naar zo’n 43.000 vliegbewegingen.

Aanpassingen in het luchtruim noodzakelijk
Het aantal vliegbewegingen op Lelystad wordt vooral beperkt door de inrichting van het luchtruim. De aankomst-en vertrekroutes moeten de capaciteit van Schiphol in de piekuren niet beperken, woonkernen vermijden, militair vliegverkeer in Noord-Nederland niet hinderen en de werkbelasting van de luchtverkeersleiding niet overschrijden. Om een doorgroei naar 45.000 vliegbewegingen in 2043 mogelijk te maken is een aanpassing van de luchtruimstructuur nodig, waarin de aansluitroutes voor Lelystad optimaler zijn verwerkt. Deze aanpassingen moeten ook afgestemd worden in de luchtruimindeling en luchtverkeersleidingssystemen van buurlanden.

Luchthaven Teuge
De valschermactiviteiten op Teuge en zweefvliegers bij Lemelerveld zullen beperkingen ondervinden door luchthaven Lelystad. Een nieuwe routes voor vertrekkend verkeer gaat over Teuge op een relatief lage hoogte. Momenteel is het luchtruim boven Teuge gekwalificeerd als E tot een hoogte van Flight Level 065, wat betekent dat het meeste recreatieverkeer vrij kan vliegen zonder toestemming van de luchtverkeersleiding. Tevens is recreatieverkeer toegestaan tot Flight Level 095, wanneer contact met de luchtverkeersleiding wordt gelegd. Na de opening van Lelystad, met ongeveer vijf tot zes starts per dag, lijken de problemen voor Teuge op het oog mee te vallen. De vliegbewegingen gaan echter doorgroeien en de luchtruimklasse wordt waarschijnlijk in het nadeel van de recreatieve sector aangepast. Een lagere springhoogte voor parachutisten zal het voortbestaan van het Nationaal Paracentrum Teuge en de luchthaven zelf in gevaar brengen. 

Lelystad Airport

Afbeelding © Schiphol Group

Categorieën

Tags

Scroll naar boven